במציאות העסקית של ישראל 2016 הפעלתו של עסק קטן הוא לא פחות ממאבק הישרדות מתמשך, כזו המעמתת את בעל העסק מול ביורוקרטיה מערימת קשיים ומנוכרת, שורת מסים והיטלים מכבידים, בנקים עם יד קפוצה על ברז המימון, הסדרי תשלום שוטף פלוס פלוס וכל זה עוד לפני שדיברנו על ליבת פעילות העסק עצמה: מול הלקוחות, מול העובדים ומול המתחרים. בהתחשב בכל האמור לעיל, אין פלא אם כן כי מדי שנה מחליטים עשרות אלפי עסקים קטנים על סגירה. מספר מחקרים וסקרים שנערכו בנושא זה העלו כי מבין כל הקשיים העומדים בפני עסקים קטנים בישראל, מחסור במימון ופערי תזרים הם הסיבה העיקרית המביאה את בעל העסק להחליט על סגירת השערים. לקושי המשמעותי בניהול תזרים העסק באופן אשר יאפשר את המשך הפעלתו ישנן מספר סיבות המשתנות בהתאם לנסיבות ספציפיות לעסק המסוים, אולם בהכללה ניתן לומר כי עבור עסקים קטנים קיים קושי מובנה בתחום זה משום שמעצם הגדרתם מחזור פעילותם קטן ומקשה על ספיגת תנודתיות ברמת ההכנסות. מכל האמור לעיל עולה הצורך הברור של עסקים קטנים לשמור על מבנה הוצאות קבועות רזה ככל הניתן ולהותיר בידי בעל העסק גמישות מירבית בניהול כלל ההוצאות, כך שיוכל להתאימן לרמת ההכנסות בכל עת. קל להגיד מאשר לבצע, יאמר בוודאי כל בעל עסק, ועל כן, כדי לספק עזרה ממשית ולא תיאורטית, נציג בפניכם 3 דרכים אפשריות לעסקים קטנים לחסוך ולהגמיש את מבנה ההוצאות.
- רכישת שירות במקום רכישת מוצר
הצורך בגמישות פיננסית עבור עסקים קטנים לא נעלם מעיני יזמים הפועלים בתחום B2B, כפועל יוצא רבים מהם מנסים לפתח מודלים עסקיים על מנת לתת מענה לצורך זה. אחד המודלים הבולטים בהקשר זה הוא מעבר מרכישת מוצרים לרכישת שירותים – מערכות ייצור, ציוד משרדי, תוכנות, חללי עבודה ומשרדים, כמעט בכל תחום ניתן למצוא ספקים קיימים המציעים לבעל עסק עסקה במבנה הבא: במקום לרכוש את הבעלות על המוצר הנדרש במחיר מלא, שלם לנו סכום קטן יותר (מדי שבוע, חודש, שנה וכו') עבור השימוש במוצר בלבד. התשלום עבור השירות נעשה באופנים שונים: השכרה סטנדרטית, ליסינג, דמי מנוי, תשלום בהתאם לשימוש וכן הלאה, אך במכנה משותף אחד מובהק- גמישות בניהול ההוצאות ויכולת להפסיק את התשלום על השירות בהתאם לצורך או בהתאם למצב התזרימי בעסק.
- סליקה לעסקים קטנים
נכון לשנים האחרונות רובן המוחלט של העסקאות בין הצרכנים לעסקים בישראל מתבצעות באמצעות כרטיסי אשראי ומעטים הם העסקים אשר יכולים לשרוד ללא מתן מענה ללקוח המבקש לשלם בכרטיס אשראי. כפועל יוצא של מצב זה בסל ההוצאות של אותם עסקים נכלל הרכיב – תשלום עבור שירותי סליקה. בנוגע לשירות זה, כמו גם לשירותים אחרים הניתנים על ידי הבנקים וחברות האשראי לבעלי עסקים קטנים, קיימת נטייה טבעית לראות בהם גזירת גורל נתונה. המציאות רחוקה מכך מרחק ממשי. ביחס לעלות שירותי הסליקה כמו גם לשירותים פיננסיים אחרים, ניתן, שלא לומר מומלץ, לערוך השוואת מחירים בין הספקיות השונות ולהשתמש במידע שאספתם על מנת להתמקח איתן. פעמים רבות תופתעו לגלות כי מעט עקשנות ועמידה על המיקח תגרום למחיר לרדת מטה בצורה משמעותית.
- מיקור חוץ
בחנו אלו חלקים מפעילות העסק אשר אינם נכללים בליבת הפעילות (לדוגמא: תרגום מסמכים, ניהול כלי מדיה חברתית וכו') ניתן להוציא כמשימות לספקים חיצוניים. השימוש בספק חיצוני במקום עובד שכיר לא רק שיהיה זול יותר במרבית הפעמים, הוא יאפשר לכם גם לנהל את ההוצאות באופן גמיש יותר.
3 ההצעות המתוארות לעיל אינן כמובן הדרכים היחידות לנהל באופן מושכל ונכון יותר את מבנה ההוצאות בעסק שלכם, אולם גם אם חלק מהן אינו שימושי לעסק האישי שלכם, הן בהחלט יכולות לספק לכם השראה לשיטות חיסכון אחרות.