כשהופכים את החלום הגדול לעסק, יש לא מעט תהליכים בירוקרטיים להתמודד עמם. אם לא די בכך, במהלך ניהול העסק, העצמאיים נתקלים בכמה וכמה דילמות, כשחלקן עשויות לשנות את מבנה הארגון ותהליכי העבודה. כשאתם אלו שצריכים להכתיב את סדר העבודה, סביר להניח שיעלו כמה לבטים שונים. אז מהן הדילמות שעצמאיים נתקלים בהן לעיתים קרובות?
מקום העבודה
אחד היתרונות של עצמאיים הוא שאין להם צורך להגיע למשרד בשעה שנקבעה עבורם, ומלבד זאת, הם יכולים לעבוד מכל מקום שרק ירצו. ובכן, בין הלבטים של לא מעט עצמאיים, היא האם לעבוד מהבית או לשכור משרד בחלל עבודה משותף. לעבודה מהבית יש את היתרונות שלה, ולמרות שהיא מאפשרת לחסוך בעלויות שכירות של משרד ומעניקה לכם זמן איכות עם הילדים, הרי שאם אין לכם חדר עבודה ייעודי, יש כמה קשיים שעלולים להיערם בדרך. למשל, חוסר ריכוז, אי יכולת לקיים ישיבות ופגישות עבודה במשרד הביתי והיעדר הפרדה בין החיים האישיים לחיים העסקיים. כמו כן, עבודה מהמשרד בהחלט יכולה לגרום לכם לעבוד ביעילות, לקבוע שעות עבודה מסודרות, להיפגש עם לקוחות אך במקביל תדרוש מכם לשלם שכירות בעבור המשרד.
ניהול לקוחות
הקמת עסק דורשת מאיתנו לנהל ולהתנהל מול הלקוח, שהרי הלקוחות הם אלה שמסייעים לנו להחזיק העסק, לכן חשוב להקפיד על ניהול לקוח יסודי. אחת הדילמות בקרב עצמאיים היא האם להיעזר במערכת CRM לניהול לקוחות או שמא לנהל את הלקוח בדרכים אחרות (תיעוד ידני, שימוש בתוכנות OFFICE של מיקרוסופט וכו'). אמנם העלויות בין מערכת CRM לבין תיעוד בתוכנות OFFICE שונות, אבל יתרונותיה של מערכת CRM בהחלט יסייעו לכם לנהל את הלקוח באופן המיטבי. מלבד העובדה שניתן לתעד את שיחות הטלפון עם הלקוח, לדעת מהו הסטטוס בו הפרויקט נמצא, כמו גם לגשת לכל פרטי הלקוח הרלוונטיים, יש לכם אפשרות לשמור במערכת מסמכים וחשבוניות ולגשת אליהם מכל מקום בארץ ובעולם – ואפילו באמצעות הטלפון הנייד שלכם. תיעוד על גבי ניירת, בין אם מדובר בניירת אלקטרונית, עלול להיות ניהול לוקה בחסר ואפילו מפוזר.
קבלות וחשבוניות
ניהול החשבונות של העסק הוא לא דבר שיש להקל ראש לגביו, לכן חשוב לנהל את ההוצאות וההכנסות של העסק באופן מסודר ולתעד את כל התנועות הפיננסיות של הארגון. חלק מתיעוד התהליכים, נעשה באמצעות קבלות וחשבוניות שיש להנפיק ללקוח. אחת הדילמות של עובדים עצמאיים, היא האם להנפיק קבלות בשיטה ידנית (כלומר לרכוש פנקס קבלות ייעודי), או לשלוח ללקוח חשבונית ירוקה. כיום, עם הקדמה והטכנולוגיה המשופרת, רבים יעדיפו להיעזר בחשבונית הירוקה, לחסוך בנייר ולסייע לאיכות הסביבה. מלבד זאת, יתרונותיה של החשבונית הירוקה טמונים בעובדה שהיא מאפשרת לכם לעבוד באופן מסודר ויסודי. במערכת CRM לניהול לקוחות, תוכלו לעקוב אחר תשלומי הלקוח כמו גם לעיין בחשבוניות עבר, שכן כל המסמכים של הלקוח שמורים בכרטיס הלקוח הרלוונטי. כמו כן, תוכלו להגיש את מכלול החשבוניות לרשויות המס באופן מסודר, שהרי כל המסמכים ותיעוד החשבונות מצויים במקום אחד מרוכז.
ימי חופש
עובדים שכירים זכאים לימי חופש בחוק, לרבות חגים. אבל כשאתם עובדים עצמאיים, לעיתים גם בימי החופש אתם עלולים למצוא את עצמכם סוגרים פינות או אף נמנעים מלצאת לחופשה על מנת להמשיך ולנהל את העסק. אז נכון, ניהול עסק לעיתים לא יאפשר לכם לעזוב את הכל ולצאת לחופש, לכן, רצוי לתכנן את החופשים שלכם באופן שנכון לכם ולעסק. אם תמנעו מעצמכם חופשים, זה יוביל לשחיקה ועייפות מצטברת. אם אתם במהלך קמפיין חשוב או בעיצומו של פרויקט, זה בסדר להימנע מימי חופש, אך בימים פחות לחוצים, בהחלט ניתן ואף רצוי לקחת ימי חופש, לנוח ולהיטען מחדש.
העסקת עובדים
דילמה נוספת שמקננת בקרב לא מעט עצמאיים, היא האם להעסיק עובדים נוספים בארגון או לא. מצד אחד, באמצעות עובדים נוספים בחברה, העסק יכול לגדול ולהתפתח, ולכם יהיה יותר זמן בכדי לנסות ולקדם אותו. כמו כן, נוכחותם של עובדים נוספים בהחלט תקל עליכם מבחינת עומס העבודה ותאפשר לכם להתפנות לדברים אחרים, הן ברובד העסקי והן ברובד האישי. אולם, העסקת עובדים מצריכה אמון, מאחר ואתם עומדים להפקיד חלק מסמכויות העסק בידיהם, לכן חשוב להעסיק אנשים שאתם סומכים עליהם. נוסף לכך, העסקת עובדים דורשת בירוקרטיה נוספת, הרי שיש לדאוג לכל זכויותיהם, לשלם משכורות בזמן ולוודא שהם מתנהלים באופן המיטבי. אחת הדרכים להתמודד עם הדילמה הזו היא לעבוד עם עובדים עצמאיים אחרים (פרילאנס).
קידום העסק
הקדמה הטכנולוגית בהחלט לא פסחה על עולם השיווק, וכיום יש לא מעט דרכים לשיווק באמצעות האינטרנט, בין אם מדובר בשיווק ברשתות החברתיות, SEO, PPC ועוד. בעוד שישנם בעלי עסק שמתלבטים בין קידום העסק באינטרנט לבין קידום מסורתי, יש עצמאיים שמתלבטים איזה מבין סוגי הקידום יתאימו להם יותר מהשאר. ובכן, לכל סוג קידום יש יתרונות משלו, עליכם לברר אילו מבין סוגי הקידום יועילו לעסק שלכם יותר מהיתר. כמובן שזה עניין של ניסוי וטעייה, לכן גם אם בחרתם ב- SEO, יכול להיות שגם קידום ברשתות החברתיות עשוי להתאים לעסק שלכם.
לעצמאיים יש לא מעט דילמות ולבטים, אך יחד עם זה, ניתן להגיע להחלטה באמצעות חשיבה יסודית והתחשבות בצרכי העסק. בהצלחה!